Vad är sociala företag?

Ett socialt företag bygger sin affär kring att lösa ett eller flera samhällsproblem. Det kan till exempel handla om att förbättra miljön, minska utanförskap och att öka inkludering eller stärka utvecklingen av en viss plats. Det som kännetecknar sociala företag är att:

– Affärsidéen och affären handlar om att skapa samhällsnytta
– Resultaten mäts i samh ällsnyttiga mål
– Merparten av överskottet går tillbaka till verksamheten

Global House är ett socialt företag som arbetar med arbetsintegrering.

Social företagande för att skapa jobb

Arbetsintegrerande sociala företag är ett av de vanligaste sociala företagen i Sverige idag.

Målet med arbetsintegrerande socialt företagande är att hjälpa människor, som har svårt att få jobb på arbetsmarknaden, som arbetstagare och företagare. Medarbetarna i sociala företag är ofta människor som har svårt eller aldrig har fått möjlighet att etablera sig på arbetsmarknaden. Det kan vara på grund av funktionsnedsättning, långtidssjukskrivning, långtidsarbetslöshet eller andra anledningar.

Arbetsintegrerande sociala företag skapar delaktighet för medarbetarna genom att verksamheten organiseras så att alla kan ta del i beslut om företaget och om sin egen utveckling.

Vinsten återinvesteras huvudsakligen i den egna eller liknande verksamheter. Det brukar innebära att överskottet går till att utveckla verksamheten, anställa fler, kompetensutveckling eller till att utveckla nya verksamheter. Ett socialt företag ägs inte av kommuner eller andra offentliga organisationer.

Vill du veta mer om sociala företag, Global House verksamhet?
Kontakta oss gärna, vi svarar gärna på dina frågor och ordnar informationsseminarier.

Vill du veta mer om social företag, Global house verksamhet?

Kontakta oss gärna! Vi svarar på dina frågor och ordnar informationsseminarier.

FAQs

  • Ja, lönerna är satta enligt kollektivavtalen.

  • Den som börjar i ett socialt företag behåller oftast den försörjning som hen hade innan hen började i ett socialt företag, t ex aktivitetsstöd. När anställning sker blir det lön istället.

  • Precis som andra företag är det viktigt att företaget har kunder som köper företagets varor eller tjänster. Många sociala företag har dubbla affärsidéer – det vill säga att förutom de varor och tjänster som de säljer så säljer de också till exempel arbetsträningsplatser.

  • Ja, för att kunna utveckla företaget behövs vinst. Den återinvesteras dock huvudsakligen i verksamheten och används till syftet med det sociala företaget – att skapa anställningar.

  • När en persons kompetens matchar företagets behov och det finns ekonomiska möjligheter att anställa.

  • Sociala företag har marknadsmässiga priser och det lönestöd som oftast följer med individen kan även andra aktörer använda om de anställer personer som har sådant stöd.

  • Den anpassning som företaget behöver för att rusta människor till arbete är omfattande. Att börja på ett socialt företag innebär ett planerat och väl dokumenterat arbetsplatsförlagt lärande. I sociala företag ska det också finnas dokumenterad reell möjlighet till inflytande – till exempel genom delägande. Detta och att överskottet investeras i verksamheten är garantier för att sociala företag inte utnyttjar arbetskraft.

  • I sociala företag ska det vara en hög grad av delaktighet. Hur den ser ut varierar från företag till företag. I de allra flesta kan man bli medlem och därmed utöva ett inflytande – till exempel genom att vara med i företagets styrelse eller bara ha rösträtt.

  • Sociala företag kan vara aktuella för personer som har svårt att få arbete och vars svårigheter berättigar till någon form av lönestöd.

  • Egen erfarenhet – alltså att själv ha erfarenhet från att ha svårt att få arbete – kan vara en kompetens i ett socialt företag. Den som ”gjort resan” och har ett arbete i ett socialt företag kan – om erfarenheten används rätt – bli en viktig förebild och guide för nytillkomna.

  • Den som inte får anställning har med sig mer erfarenhet, kompetens, referenser och nätverk och dessutom oftast en plan för hur hen kan gå vidare.

  • När personen själv vill sluta eller när företaget inte har ekonomiska möjligheter att fortsätta rehabiliteringen eller anställningen.

  • Sociala företag har dubbla affärsidéer och därför två olika kundgrupper, dels offentlig sektor som köper till exempel rehabilitering och arbetsträning, dels kunder på den marknad som köper varor och tjänster som produceras i företaget. Sociala företag är framförallt uppdragstagare, inte bidragstagare – som skriver kontrakt och upphandlas – precis som andra leverantörer till offentlig sektor – inte bidragstagare.

  • Vinsten används för att utveckla företaget eller starta nya företag med samma syfte.

  • Det är just att de är arbetsintegrerande sociala företag, det vill säga affärsverksamheter med syfte att skapa arbete för personer som haft svårigheter. De ska också erbjuda en hög grad av delaktighet, vinsten ska återinvesteras och de ska vara fristående från offentlig sektor.